HEEZE - Coach en mediator Mariëtte van Wissen uit Heeze schrijft elke maand een column voor .24.
Mariëtte van Wissen heeft een coachingpraktijk in Heeze. Ze helpt cliënten die vastgelopen zijn. Daarnaast is zij relatietherapeut en professioneel mediator voor zakelijke conflicten en ruzies in families.
Mariëtte is ook EMDR-therapeut (traumaverwerking) en hypnotherapeut.
Elke maand schrijft zij op .24 over een onderwerp dat met haar coachwerk te maken heeft.
“Als een collega koffie gaat halen voor de afdeling, krijg ik bijna geen lucht meer. Want ik weet wat er gaat gebeuren: ik word overgeslagen. Ze gaan mij niets vragen, ze doen alsof ik niet besta. Dan komt een collega dus terug met een blad vol bekers en die loopt me straal voorbij. Zelf durf ik niets te halen; ik drink wat water op de wc. En het rare is: als er nieuwe mensen op de afdeling komen werken, doen die binnen de kortste keren mee met de anderen. Een tijdje geleden vroeg ik in de pauze aan een nieuwe collega: ‘Weet jij eigenlijk waarom je mij buitensluit? Ze haalde haar schouders op en zei: ‘Ik weet het niet, maar iedereen doet het, dus daar zal wel een goede reden voor zijn’. ”
Voor mij zit Marlies, een vlotte jonge vrouw. Totaal gebroken. Ze heeft mij ingeschakeld als externe vertrouwenspersoon van het bedrijf waarvoor ze werkt. Marlies wilde een externe vertrouwenspersoon omdat ze de twee interne vertrouwenspersonen niet vertrouwt. ‘Die zijn te dik met mijn leidinggevende’.
Totale oorlog
Marlies werkt twee jaar voor het bedrijf. Ze functioneerde goed, kreeg prima evaluaties. Niets aan de hand, tot dan toe. Totdat Marlies een populaire collega aansprak, Emma. Emma had in haar werk wat grove steken laten vallen en die had Marlies hersteld. Daarvoor had Marlies behoorlijk moeten overwerken en dat had ze Emma verteld. Emma had haar niet bedankt, terwijl Emma uiteindelijk wel de credits van de leiding kreeg omdat alles was opgelost.
Vanaf dat bewuste gesprek, was het vanuit Emma kennelijk totale oorlog met Marlies. De populaire Emma werd venijnig, begon te roddelen en Marlies buiten te sluiten. En Emma wist steeds meer collega’s achter zich te krijgen. En vanaf dat moment is de situatie op de afdeling als volgt: als Marlies binnenkomt, vallen gesprekken stil. Marlies wordt niet meer uitgenodigd voor uitjes met collega’s, ze komt niet in een nieuwe app-groep, wordt niet gevraagd om haar naam te zetten op een felicitatiekaartje voor een collega. Aan Marlies wordt bij de koffieronde niet gevraagd wat ze wil drinken. Marlies bestaat niet meer, Marlies is lucht. Ze lijkt wel opgelost.
‘Vrouwengezeik’
Ja, Marlies heeft geprobeerd met Emma te praten, maar dat liep op niets uit. Marlies is uiteindelijk ook naar haar leidinggevende, Frank, gegaan. Maar Frank zei niets in de gaten te hebben van het buitensluiten van Marlies. Marlies moest niet zeuren en daarbij: hij was niet aangenomen om zich met dit soort ‘vrouwengezeik’ bezig te houden. Frank had belangrijkere zaken te doen, bijvoorbeeld de cijfers voor het einde van de maand afronden.
Marlies vertelt me dat ze eraan gedacht heeft om zich ziek te melden, of een andere baan te zoeken. Maar tijdens ons gesprek kantelen haar gedachtes, zonder dat ik daarop aanstuur. Ze bedenkt zelf dat ze onder mijn begeleiding met haar collega’s wil gaan praten. Ze wil begrijpen wat er allemaal gebeurt. Nee, ze wil zich helemaal niet ziek melden en ze wil ook geen andere baan. Want als ze vertrekt, hebben Emma en consorten gewonnen en dan weet Marlies nog steeds niet hoe dit zó uit de hand heeft kunnen lopen.
Opties
We nemen de opties door. Om te beginnen een driegesprek met Marlies, Emma en ik? Of een driegesprek met haar leidinggevende?
Om een lang vervolgverhaal samen te vatten: die twee driegesprekken komen er uiteindelijk. Echter, die gesprekken verlopen op zo’n manier dat ik nog maar één optie zie: in overleg met de directie een teamcoach inhuren die hard aan de slag gaat met het hele team. Dat coachen kan ik in dit geval niet zelf doen omdat ik de vertrouwenspersoon ben van Marlies. En een vertrouwenspersoon heeft als taak náást de melder te (blijven) staan, dus ik zou als coach niet vrij kunnen optreden.
De ingeschakelde coach heeft een hele kluif aan de afdeling en aan de stugge Frank die vooral zijn maandcijfers wil afronden en die vindt dat hij zijn kostbare tijd verdoet bij dit ‘energetisch gewauwel’.
Happy ending?
Ik zou willen afsluiten met: ‘ze werkten nog lang en gelukkig samen’, maar helaas, helaas.
Soms lopen zaken (heel) anders dan ik zelf verwacht. Binnen vier maanden vertrekken namelijk uit eigen beweging Emma, Marlies én Frank bij het bedrijf. Ze zijn alle drie tot ‘bepaalde inzichten’ gekomen: Frank concludeert, samen met zijn directie, dat hij niet in de wieg is gelegd om echt leiderschap te tonen. Hij heeft een baan gevonden ‘zonder verantwoordelijkheden richting personeel’. Marlies voelt zich toch te zwaar beschadigd om te blijven en Emma wil elders een nieuwe start maken ‘met leuke, nieuwe collega’s van wie ze energie krijgt’.
Marlies is één van de half miljoen mensen in Nederland die gepest worden op hun werk. Honderdduizend werknemers worden zelfs structureel gepest. Jaarlijks leidt pestgedrag tot maar liefst 4 miljoen extra verzuimdagen, wat werkgevers 900 miljoen euro kost. Verzuim door werkstress en ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals pesten, kost de samenleving jaarlijks 2,7 miljard euro.
De praktijk van Mariëtte is gevestigd aan De Boelakkers 4 in Heeze (op bedrijventerrein De Poortmannen).
www.vanwissenmediation.nl en www.vanwissencommunicatie.nl
M: 06-22234660, mail: info@vanwissencommunicatie.nl
Download de gratis app van Geldrop-Mierlo24 en mis niets → Apple | Android