Luister
muziek
07 Februari 2024 08:45
Deel dit artikel:

Heb je een hoge energierekening en een laag inkomen? Maak dan gebruik van het Tijdelijk Noodfonds Energie

geldrop-mierlo24
  / Gemeente Geldrop-Mierlo
Advertentie

GELDROP-MIERLO - Huishoudens uit Geldrop-Mierlo met een hoge energierekening en een laag inkomen kunnen tot en met 31 maart 2024 een aanvraag indienen voor steun uit dit noodfonds.

Het Tijdelijk Noodfonds Energie betaalt voor huishoudens die in aanmerking komen voor steun, een deel van de energierekening gedurende zes maanden na hun aanvraag. De uitbetaling gaat via de energieleverancier. Het Noodfonds helpt je om energieschulden te voorkomen.

Hoe werkt het?
Het Noodfonds geeft huishoudens steun bij een deel van de energierekening. Het Noodfonds kijkt naar de energierekening voor gas, warmte en elektriciteit. En naar het inkomen van de volwassen mensen in jouw huishouden. Als het verschil te groot is, verlaagt jouw energieleverancier een deel van de energierekening voor een periode van zes maanden. Het maakt niet uit welke leverancier het huishouden heeft. In vergelijking met vorig jaar komen mensen eerder in aanmerking.

Wie kan het aanvragen?
- Het huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.200,- (alleenstaande) of € 4.480,- (samenwonend). Dat is inclusief 8% vakantiegeld.
- Het huishouden heeft een energiecontract voor gas, stroom of warmte op naam van een persoon uit het huishouden.
- De energiekosten van de energieleverancier zijn hoger dan 8 of 10 procent van het bruto-inkomen per maand.
- Het maakt niet uit welke energieleverancier een huishouden heeft.

Hoe doe je de aanvraag?
- Via de website: www.noodfondsenergie.nl. Eerst kun je daar een situatie check doen om snel te ontdekken of je kans maakt op steun.
- Je kunt de app downloaden op je telefoon of de aanvraag op je computer doen.

Wat heb je nodig?
- Een e-mailadres en telefoonnummer, een mobiele telefoon en/of computer (je doet de aanvraag digitaal)
- DigiD van alle personen van wie het inkomen meetelt in het huishouden. (Het inkomen van alle volwassen personen in je huishouden telt mee. Zijn er mensen in het huishouden 23 jaar of ouder, dan tellen hun inkomens mee. Anders tellen de inkomens mee van alle mensen vanaf 18 jaar.)
- Je energiegegevens (Energiecontract op naam van een persoon uit het huishouden):
- De naam en het klantnummer van je energieleverancier.
- Het bedrag wat je afgelopen maand betaalde aan je energieleverancier (dat kun je vinden op je bankafschrift of op je energierekening).
- Je adviestermijnbedrag (dat kun je vinden in de "mijn omgeving" van jouw energieleverancier).

Wat gebeurt er daarna?
Op het eind van je aanvraag zie je meteen of je kans maakt op steun. Jij hoeft dan niks meer te doen. We sturen je aanvraag naar je energieleverancier. Je energieleverancier controleert je energiegegevens. Het Noodfonds Energie controleert je aanvraag. Is je aanvraag goedgekeurd? Dan verrekent jouw energieleverancier de steun met je energierekening voor een periode van zes maanden.

Heb je nog vragen?
Op de website www.noodfondsenergie.nl vind je alle informatie en start je je aanvraag. Heb je vragen? Vergeet niet te kijken bij veelgestelde vragen. Of neem contact met ons op via telefoon of e-mail.

Neem contact op via e-mail: info@noodfondsenergie.nl
Of bel de Noodfondslijn op 085 - 088 1111( De Noodfondslijn is open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.)

Zorgen over geld?
Omdat je bijvoorbeeld jouw energiekosten niet meer kunt betalen. Zeker nu de energieprijzen zo hoog zijn. Je andere rekeningen ook niet meer kunt betalen en er steeds meer schulden ontstaan.

Praten helpt
Maar dat is juist zo lastig. In Nederland praten we niet makkelijk over geldzorgen. En dit terwijl iedereen wel eens in zijn leven geldzorgen heeft. Het gevaar? Dat je denkt – en zegt: komt wel goed. Veel mensen wachten te lang met hulp zoeken. Voorkom dat je (verder) in de problemen komt. Want hoe eerder je erover praat, hoe eerder je geholpen kan worden. Door een vriend of buurvrouw. Door Hulp op Maat of een andere organisatie in onze gemeente. Je staat er niet alleen voor. Je hebt al kunnen lezen dat je misschien gebruik kunt maken van het Tijdelijke Noodfonds Energie. Ontdek op de website www.hulpopmaat.nu wat je hieraan nog meer kunt doen? Lees daar meer over besparen en/of ondersteuning. We laten je niet in de kou staan. Je komt via www.hulpopmaat.nu in drie eenvoudige stappen in contact met de klantadviseurs van onze gemeente:

Chris Hali en Anne van Eerd.

Open inloopspreekuur
Als je zorgen hebt over geld, dan kun je terecht bij Chris Hali of Anne van Eerd. Je kunt ook langskomen op het open inloopspreekuur. Je hoeft hiervoor dus geen afspraak te maken.

Waarvoor kun je daar terecht:
- Vragen of hulp bij jouw financiën;
- Hulp bij het invullen van formulieren;
- Hulp bij het aanvragen van een uitkering;
- Toeslagen belastingdienst.
- Vragen over het UWV (ZW, WW, WIA en Toeslagenwet);
- Hulp bij het aanvragen van studiefinanciering (DUO);
- Hulp bij het aanvragen van kwijtschelding;
- Ik word 18 en wat moet ik allemaal regelen;
- Hulp op Maat bij problemen met het betalen van gas en elektra.

Bezoek het open inloopspreekuur:
Geldrop (Gemeentehuis)
Dinsdagen van 13:00 tot 16:00 uur

Mierlo (Hof van Bethanië)
Woensdagen van 09:00 tot 12:00 uur

Download de gratis app van Geldrop-Mierlo24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug