GELDROP-MIERLO - De versterking van het hoogspanningsnetwerk in Zuid-Nederland vraagt om een nieuwe verbinding van Maasbracht naar Eindhoven. Tijdens een online webinar kregen inwoners van Geldrop en Mierlo meer informatie over deze 380 kV-hoogspanningslijn, die mogelijk door hun gemeente komt te lopen. De verbinding moet parallel aan bestaande infrastructuur lopen en zo min mogelijk knikken bevatten om de capaciteit en betrouwbaarheid van het netwerk te garanderen.
Omdat Geldrop en Mierlo in het zoekgebied voor de nieuwe lijn vallen, kregen inwoners inzicht in de drie voorgestelde routes: een westelijke route, een bundeling met bestaande infrastructuur, en een oostelijke route nabij de A2. De projectleider gaf aan dat het definitieve tracé nog niet vastligt en dat de huidige verkenningsfase ruimte biedt voor aanpassingen. Zo hoopt men de impact op woonwijken en natuurgebieden te minimaliseren.
Uitgangspunten en afwegingen
In het webinar beantwoordde het projectteam diverse vragen van inwoners. Eén van de belangrijkste vragen was waarom de nieuwe lijn niet gecombineerd kan worden met de bestaande 150 kV-hoogspanningsmasten die door Geldrop lopen. Het team legde uit dat het essentieel is om de nieuwe verbinding als back-up in te zetten. Als de verbindingen in één mast zouden worden geplaatst, zouden beide lijnen bij storingen of onderhoud tegelijk uitvallen, wat de stabiliteit van het elektriciteitsnet in gevaar brengt.
Een andere belangrijke vraag betrof de lus rondom Eindhoven, waarbij sommige inwoners vroegen of het tracé de bestaande route zou volgen. Het team gaf aan dat de huidige lijn door Helmond loopt, wat men wil vermijden voor de nieuwe verbinding. Helmond is een dichtbevolkte kern die in het nieuwe plan wordt ontzien.
Daarnaast was er aandacht voor mogelijke planschade voor huizen in de buurt van het tracé. Volgens het projectteam is er een wettelijke regeling voor nadeelcompensatie, waarbij TenneT de vergoeding betaalt als er waardevermindering of inkomensverlies optreedt.
Planning en mogelijkheden voor inspraak
Het project bevindt zich nog in de beginfase. De projectprocedure start in 2024, gevolgd door een uitgebreid verkenningstraject tot 2027. Het definitieve besluit over het tracé wordt in 2030 genomen, waarna de daadwerkelijke bouw tussen 2030 en 2035 plaatsvindt.
Inwoners van Geldrop-Mierlo worden uitgenodigd om in deze verkenningsfase hun ideeën en opmerkingen over het mogelijke tracé in te dienen. Deze input kan helpen om de lijn zo zorgvuldig mogelijk te positioneren en de impact op de omgeving te minimaliseren. Het projectteam benadrukte dat ze openstaan voor dialoog en het belang van lokale betrokkenheid erkennen in het verdere proces.
Download de gratis app van Geldrop-Mierlo24 en mis niets → Apple | Android